Як діяти при шахрайстві в Інтернеті: покрокова інструкція

📅16 вересня 2025 р.

⏱️15 хв
Що робити, якщо відправили гроші шахраям: покрокова інструкція, куди звертатися, як діяти, якщо це були кредитні кошти, і чи можна повернути гроші

Потрапили на гачок інтернет-шахрая і переказали йому гроші? Головне – не панікувати, діяти максимально швидко і зібрано. У перші 30 хвилин після переказу слід зробити кілька термінових кроків: зателефонувати до банку, спробувати скасувати транзакцію та зафіксувати всі докази. Чим раніше ви повідомите про інцидент та зафіксуєте факт шахрайства, тим більше шансів не тільки притягнути винних до відповідальності, а й повернути втрачені кошти. Нижче наведена покрокова інструкція, як діяти після переказу грошей шахраям, включно з порадами щодо кредитних коштів і реальними шансами повернути гроші.

Покрокова інструкція дій при шахрайстві

1. Звернення до банку: скасування або блокування переказу

Негайно зв’яжіться зі своїм банком. Поясніть оператору ситуацію та попросіть скасувати транзакцію або заблокувати переказ. Якщо операцію ще не завершено, банк може спробувати її зупинити. Деякі банки (наприклад, Монобанк чи ПриватБанк) навіть мають технічну можливість заблокувати переказ, якщо ви дієте миттєво. Отримайте номер звернення в банку: оператор повинен зафіксувати ваш дзвінок і надати реєстраційний номер заявки – запишіть його.

Зв’яжіться з банком отримувача. Якщо ви знаєте, в якому банку відкрито картку шахрая (визначити банк можна за першими 4–6 цифрами номера картки), подзвоніть на гарячу лінію цього банку. Повідомте, що рахунок їхнього клієнта використовується у шахрайстві – назвіть номер картки отримувача та деталі переказу. Банк-отримувач може зафіксувати скаргу і за рішенням служби безпеки заморозити кошти на рахунку шахрая. Особливо це дієво, якщо ваш і його рахунок у одному банку – тоді внутрішній переказ можуть швидко заблокувати. У будь-якому разі спроба скасувати операцію через банки – перший крок.

Зберіть докази. Паралельно з дзвінками зробіть скриншоти переписки з шахраєм, збережіть електронні квитанції або смс про платіж, випишіть час і суму трансакції. Усе це стане в пригоді банку та правоохоронцям. Надалі надайте ці докази банку (наприклад, надіславши на email служби безпеки або через застосунок) – чим більше інформації, тим краще.

2. Подання заяви до поліції (і отримання номера ЄРДР)

Найближчим часом – бажано протягом кількох годин – подайте заяву до Національної поліції. Зверніться до місцевого відділення або чергової частини і написіть офіційну заяву про злочин (шахрайство, ст. 190 КК України). У заяві детально опишіть обставини: коли і як вас ошукали, скільки грошей переказано, на які реквізити, та додайте наявні докази. Обов’язково вимагайте внести відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань (ЄРДР) та почати слідство. Поліція повинна зареєструвати ваше звернення і протягом 24 годин відкрити кримінальне провадження, після чого видати вам витяг з ЄРДР. Наявність номера в ЄРДР – офіційне підтвердження, що розпочато слідство. Це важливо, оскільки без цього розслідування фактично не буде, і ви не зможете відстежувати хід справи. Якщо поліцейські відмовляються приймати заяву або зволікають, скаржтеся до прокуратури – правоохоронці зобов’язані зареєструвати повідомлення про злочин.

3. Повідомлення кіберполіції через офіційний портал

Зверніться до Кіберполіції України. Окрім звичайної поліції, варто зафіксувати шахрайство і в підрозділі кіберзлочинів. Зробити це можна онлайн: перейдіть на портал Кіберполіції (< та подайте електронне звернення. В анкеті опишіть ситуацію, вкажіть усі відомі дані про шахрая (номер картки, рахунку, телефон, профіль тощо) і прикріпіть докази (скриншоти листування, квитанції переказу тощо). Після обробки звернення кіберполіція надасть вам довідку або номер звернення. Цей документ підтверджує, що ви офіційно повідомили про інцидент. Надішліть копію цієї довідки до банку, в якому відкрито рахунок шахрая, або у свій банк – як доказ, що справа розслідується. Банки охочіше співпрацюють, коли знають, що підключена поліція: можуть оперативніше блокувати підозрілі рахунки чи транзакції.

Гаряча лінія кіберполіції. Якщо подати заяву через інтернет нема змоги, зателефонуйте на номер 0 800 505 170 (кол-центр кіберполіції) і повідомте про випадок усно. Але онлайн-заявка краща, бо ви зможете зберегти її копію та отримати офіційну відповідь.

4. Звернення до Держфінмоніторингу (опційно, за наявності даних шахрая)

Державна служба фінансового моніторингу України – орган, що відстежує підозрілі фінансові операції (переказ великої суми, часті надходження на рахунок тощо) з метою протидії відмиванню коштів. Якщо у вас є дані про рахунок шахрая (IBAN, номер картки, назва банку, можливо ПІБ отримувача), можна повідомити й Держфінмоніторинг про виявлену шахрайську операцію. Зробити це можна письмово або через їх офіційний сайт/гарячу лінію. Хоча ця служба працює, в основному, з банками та фінансовими установами, додатковий сигнал про шахрайство не завадить. За можливості фінмоніторинг може поставити рахунок шахрая на контроль: якщо кошти ще на ньому, є шанс тимчасово заморозити їх до з’ясування обставин. Це додатковий крок, який може допомогти перекрити шахраю шляхи виведення грошей. Втім, якщо даних отримувача мінімум (наприклад, лише номер картки), то фінмоніторинг, скоріш за все, уже дізнається про проблему від банку через внутрішні системи – банки самі зобов’язані повідомляти про підозрілі транзакції.

5. Якщо банк відмовив у допомозі

Буває, що банк (особливо якщо переказ вже зараховано отримувачу) відповідає, що не може скасувати транзакцію або повернути кошти. Як діяти, якщо банк відмовив? По-перше, наполягайте на офіційній відповіді – подайте письмову заяву до банку про оскарження транзакції (чарджбек) і вимагайте письмову відповідь із поясненнями. Це збереже вам документальні докази ваших спроб. По-друге, якщо у вас уже є довідка з кіберполіції чи номер ЄРДР, обов’язково надайте їх банку. Підкріпіть свою заяву доказом, що випадок розслідується поліцією – інколи після цього банк переглядає рішення і блокує рахунок шахрая (якщо гроші ще там). За порадою фахівців, корисно повідомити банку, що його клієнт скоїв шахрайські дії – банки не хочуть обслуговувати злочинців.

Якщо ж отримати гроші через банк не вдалося, ваш основний шлях – дочекатися результатів розслідування поліції. Обов’язково доводьте справу до кінця: контролюйте хід слідства (через номер ЄРДР можна відстежувати дії слідчого), за необхідності пишіть скарги на бездіяльність. Якщо особу шахрая встановлять, добивайтеся, щоб в обвинувальному акті були зазначені ваші збитки. За законодавством, суд може зобов’язати повернути кошти потерпілому після визнання винуватості злочинця. Таким чином, навіть якщо банк не допоміг одразу, належне документування випадку і наполегливість у поліції підвищують шанси на компенсацію з часом.

PravoHub в Telegram

Отримуйте юридичні консультації прямо в Telegram боті

24/7 доступний
Миттєві відповіді
Зручний чат
@pravo_ua_ai_botБезкоштовні консультації

Якщо кошти були кредитними: як діяти боржнику

Особливо прикра ситуація – коли для переказу шахраям ви використали кредитні кошти (наприклад, зняли кредитний ліміт з картки або взяли онлайн-кредит). У такому разі, окрім втрати грошей, ви залишаєтесь винні борг банку чи фінансовій установі. Як діяти боржнику, якщо позикові кошти вкрадено шахраями?

Негайно повідомте кредитору про шахрайство. Зв’яжіться з банком або МФО, що надали кредит, розкажіть про інцидент і надайте підтвердження (копію заяви до поліції, витяг з ЄРДР тощо). Ваша мета – домовитися про відстрочку платежів або реструктуризацію боргу. Поясніть, що ви стали жертвою злочину і наразі не можете погасити кредит згідно з графіком. Багато банків ідуть назустріч у складних життєвих обставинах: можуть тимчасово відстрочити виплати, скасувати штрафні санкції за прострочення або переглянути графік погашення. Письмово зверніться до кредитора з проханням про реструктуризацію – вкажіть причину (шахрайство) і додайте копії доказів.

Зменшення тиску з боку колекторів. Якщо ваш борг передали колекторській компанії або відділу стягнення, слід знати свої права. Колектори не мають права вас залякувати, шантажувати чи дошкуляти цілодобово – їхня діяльність регулюється законом. Повідомте колекторів (або службу безпеки банку), що ви оскаржуєте випадок шахрайства офіційно і зараз вирішуєте питання законним шляхом. Надішліть їм копію заяви до поліції, щоб підтвердити серйозність ситуації. Вимагайте призупинити активні заходи стягнення на час розслідування. Якщо колектори продовжують агресивний тиск – скаржтеся регулятору (НБУ) та в поліцію на їхні незаконні дії. Пам’ятайте, що навіть кредитний борг, утворений через шахрайство, треба буде повертати, але ви можете виграти час і уникнути надмірного психологічного тиску, поки шукаєте шляхи вирішення. Врешті-решт, у разі доведення провини шахрая, ви зможете вимагати через суд відшкодування збитків і використати ці кошти для погашення кредиту.

Чи є шанс повернути гроші і що кажуть статистика та практика

Чесно кажучи, гарантій повернення коштів немає, але шанс завжди є. Якщо діяти оперативно, деяким потерпілим вдається заблокувати переказ до його завершення – тоді банк просто не списує гроші. В інших випадках, коли кошти вже у шахрая, повернення можливе через розкриття злочину: суд може зобов’язати винуватця відшкодувати завдані збитки потерпілим. Практика показує, що це реальний шлях, якщо зловмисника знайдуть і у нього залишаться кошти або майно. Проте, слід розуміти, що шахраї часто швидко знімають гроші з карток або переведуть їх далі, тож навіть судове рішення не гарантує фактичного повернення грошей (особливо якщо шахрай офіційно неплатоспроможний).

Статистика, на жаль, невтішна. За даними Національного банку, у 2022 році українським клієнтам повернули лише близько 5% від суми вкрадених коштів. Це означає, що лише кожному двадцятому потерпілому пощастило отримати компенсацію. Причини різні: жертви занадто пізно звернулися по допомогу, недостатньо наполегливо добивалися свого, або ж самі порушили правила безпеки (наприклад, повідомили шахраям секретні дані). Якщо ви самі розкрили зловмисникам конфіденційну інформацію (PIN-код, CVV, паролі), шансів на відшкодування через банк дуже мало – адже транзакція формально була підтверджена вами. У таких випадках основна надія – правоохоронці.

Коли банк реально допомагає? Банки можуть повернути гроші клієнту, якщо доведено, що транзакція була несанкціонована з вини третіх осіб (злам рахунку, скімінг тощо) – тоді діє процедура chargeback або внутрішнього розслідування, і протягом 30 днів після визнання операції шахрайською банк має відшкодувати суму. Але коли йдеться про добровільний переказ на картку шахрая (соціальна інженерія), банки найчастіше відмовляють у компенсації, посилаючись на вашу згоду на платіж. Втім, зафіксувати скаргу в банку обов’язково потрібно – хоча б для статистики і блокування шахрайських рахунків у майбутньому.

На практиці, найкращі результати бувають, якщо реагувати миттєво. За повідомленнями, у деяких випадках Монобанк чи ПриватБанк встигали оперативно заморозити переказ, щойно клієнт дзвонив і заявляв про шахрайство. Такі ситуації – радше виняток, але вони дають надію. Інший шанс – спіймати шахрая: за офіційними коментарями кіберполіції, після оголошення підозри злочинцю потерпілі можуть звернутися з заявою про невідшкодовані збитки, і суд при винесенні вироку часто зобов’язує повернути кошти. Тому, хоча шанс повернути гроші невеликий, боротися варто до кінця. Кожна заява збільшує шанси, що шахрая буде зупинено, а вам вдасться добитися справедливості.

Як PravoHub допомагає жертвам шахрайства

Платформа PravoHub створена саме для того, щоб надавати юридичну допомогу онлайн постраждалим у різних ситуаціях, у тому числі від інтернет-шахраїв. Ось як сервіс може вам стати в пригоді:

  • Telegram-бот з миттєвою підтримкою. У PravoHub діє зручний Telegram-бот, через який ви можете отримати консультацію юриста онлайн у режимі чату. Це фактично безкоштовна юридична консультація онлайн (чат): ви ставите питання – юрист онлайн надає відповідь або поради протягом короткого часу. Такий формат економить ваш час і дозволяє швидко зорієнтуватися, що робити далі. Якщо вам потрібні додаткові поради юриста онлайн, бот перенаправить вас до фахівця або на корисні статті.
  • Готові шаблони заяв та документів. На сайті PravoHub ви знайдете шаблони необхідних документів, зокрема заяви до поліції про шахрайство або звернення до банку. Вам не треба витрачати час на пошук формулювань – достатньо підставити свої дані. Це особливо корисно в стресовій ситуації, коли важко зосередитися: правильно складена заява підвищує шанси на швидку реєстрацію в поліції. Скориставшись ботом або сайтом, можна завантажити шаблон і одразу подати його правоохоронцям.
  • Онлайн-консультація адвоката. У разі складного випадку, коли потрібна глибша підтримка, на платформі доступна і консультація адвоката онлайн. Це означає, що досвідчений адвокат вивчить вашу ситуацію і порадить оптимальний план дій або візьме справу в роботу. Подібна послуга юриста онлайн дозволяє вам отримати кваліфіковану допомогу, навіть не виходячи з дому. За потреби адвокат допоможе підготувати скарги на бездіяльність слідчого, проконтролює хід вашої справи або навіть представить ваші інтереси в суді – все це можна розпочати з онлайн-звернення.

Потрібна юридична консультація?

Опишіть вашу ситуацію і отримайте професійну консультацію

Відповідь протягом декількох секундБезкоштовно

PravoHub – це більше, ніж просто консультації. Сервіс об’єднує різні послуги юриста онлайн: від відповіді на коротке запитання до повного супроводу справи. В сучасних умовах, коли час і безпека – на вагу золота, можливість швидко отримати юридичну допомогу онлайн суттєво підвищує шанси успішно протидіяти шахрайству.

Заклик до дії: отримайте безкоштовну консультацію вже зараз

Якщо ви або ваші близькі постраждали від інтернет-шахраїв – не залишайтеся наодинці з проблемою! Вже зараз ви можете зареєструватися на сайті PravoHub або скористатися нашим Telegram-ботом, щоб отримати юридичну консультацію та підтримку фахівців. Кожен користувач при реєстрації отримує безкоштовну юридичну консультацію онлайн в чаті від кваліфікованого юриста. Ви дізнаєтесь, які кроки зробити насамперед у вашій ситуації, отримаєте готовий шаблон заяви до поліції і зможете поставити всі запитання, що вас турбують. Звертайтеся – онлайн-юрист консультація нічого вам не коштує, зате ви отримаєте чіткий план дій і впевненість, що не допустите більше помилок.

Команда PravoHub готова допомогти вам 24/7 – адвокат онлайн, консультація юриста онлайн, поради юриста онлайн та інші необхідні сервіси завжди під рукою. Не зволікайте, захистіть себе та поверніть контроль над ситуацією вже сьогодні! Для цього достатньо декількох кліків – і професійна юридична допомога буде поруч.

Врятуйте свої права з PravoHub – отримайте підтримку і захист прямо зараз!

Часто задавані питання

Про автора

ОП
Олена Петренко

12 років досвіду

Київський національний університет імені Тараса Шевченка

Досвідчений юрист з більш ніж 10-річним стажем у сфері цивільного та сімейного права. Спеціалізується на вирішенні складних правових питань, захисті прав громадян та консультаціях з питань сімейного законодавства.

Спеціалізація:

Цивільне право, Сімейне право

Досягнення:
  • Більше 500 успішних справ
  • Спеціаліст з сімейного права
  • Експерт з цивільного законодавства
Маєте питання?

Отримайте професійну юридичну консультацію від досвідчених юристів

Безкоштовна консультація • Досвідчені юристи

Схожі статті

Продовжуйте читання цікавих матеріалів на схожі теми

Безкоштовна юридична консультація онлайн 24/7: AI-чатбот PravoHub для анонімної правової допомоги

Безкоштовна юридична консультація онлайн 24/7: AI-чатбот PravoHub для анонімної правової допомоги

Отримуйте швидку, безкоштовну та анонімну юридичну допомогу онлайн 24/7 з AI-чатботом PravoHub. Зручно, швидко та доступно для українців.

юридична консультація онлайн
безкоштовний юрист
AI-чатбот юрист
+4
10.07.2025
199
Як захистити себе, коли сусід шумить цілодобово

Як захистити себе, коли сусід шумить цілодобово

Дізнайтеся, як захистити право на тишу від галасливих сусідів за допомогою закону, поліції та суду. Практичні поради та алгоритм дій.

шумні сусіди
захист від шуму
закон про шум
+10
07.08.2025
141
Допомога захисникам України після полону: права, статус, пільги та як їх отримати

Допомога захисникам України після полону: права, статус, пільги та як їх отримати

Дізнайтеся, як отримати статус колишнього полоненого, які пільги та виплати передбачені законом, та куди звертатися за допомогою після повернення з полону.

полонені
пільги
виплати
+5
22.08.2025
97
Як отримати безкоштовну юридичну консультацію онлайн у чаті

Як отримати безкоштовну юридичну консультацію онлайн у чаті

Отримайте безкоштовну юридичну допомогу в Україні через державні сервіси або онлайн-чат PravoHub. Консультації цілодобово, швидко та конфіденційно.

безкоштовна правова допомога
юридичні консультації
PravoHub
+5
16.07.2025
81
Покрокова інструкція: як оскаржити пенсію в суді

Покрокова інструкція: як оскаржити пенсію в суді

Дізнайтеся, як через суд захистити свої права на підвищення пенсії. Покрокова інструкція, документи, поради та відповіді на поширені питання.

пенсія
судовий позов
перерахунок пенсії
+5
28.07.2025
71
Іпотека для військових в Україні в 2025 році

Іпотека для військових в Україні в 2025 році

Дізнайтеся про пільгову іпотеку для військових за програмою «єОселя», умови отримання кредиту та альтернативні варіанти житла. Юридична допомога онлайн.

іпотека військовим
програма єОселя
житло для захисників
+4
09.09.2025
57

Отримайте юридичну допомогу прямо зараз

Оберіть зручний для вас спосіб отримання юридичної допомоги

Telegram бот