Коротко про суть законопроекту та його головні новели
Цей законопроект вносить зміни до Земельного кодексу та пов’язаних законів, зосередившись на прозорості та швидкості взаємодії між учасниками земельних процесів через запровадження електронної системи взаємодії суб’єктів землеустрою. Також розширює коло осіб, які можуть набувати земельні ділянки, вводить нові правила щодо конфіскації та продажу земель, у тому числі конфіскованих земель у дохід держави за санкціями. В умовах воєнного стану передбачені тимчасові послаблення для розміщення дитячих будинків сімейного типу та спрощення процедур зміни цільового призначення для певних об’єктів.
Що змінює проект для громадян та бізнесу
Головні нововведення стосуються чотирьох блоків: електронної системи взаємодії з землеустрою, розширення прав юридичних осіб на земельні ділянки, зміни у процедурі конфіскації та продажу земель у випадку санкцій, а також перехід до електронних процедур у земельному обліку та реєстрації. Нижче — зручний огляд вигод та витрат для різних груп громадян та бізнесу.
- Вигоди для громадян: прозорі та швидкі адміністративні послуги через електронний кабінет та портал; зменшення корупційних ризиків завдяки централізованій електронній взаємодії; можливість швидшого отримання дозволів на розроблення документації із землеустрою та державну реєстрацію ділянок; поліпшення доступу до інформації про земельні ділянки.
- Вигоди для МСП та великого бізнесу: спрощені процедури щодо підходу до земель державної та комунальної власності; можливість фінансування підготовки лотів до продажу за рахунок виконавців або учасників торгів із відшкодуванням витрат переможцем; зменшення непрозорих бар’єрів на етапі отримання дозволів та реєстрації ділянок.
- Ризики корупції та зловживань: будь-яка масштабна цифровізація створює нові ризики кібербезпеки та управління даними; потрібні чіткі правила доступу, аудиту та контролю за використанням електронної системи, аби запобігти маніпуляціям із документами та витоку грошей за рахунок фінансування лотів.
- Прямі витрати для держави та бізнесу: створення та підтримка електронної системи, інтеграція з Державним земельним кадастром і Єдиним порталом послуг, навчання користувачів та адміністраторів; витрати на впровадження нових процедур та забезпечення безпеки даних.
- Непрямі витрати та економічний вплив: адаптація бізнес-процесів під нові правила, можливе зниження витрат завдяки прозорим торгам, але й потенційний період переходу із старих практик; зміни в цінах та конкуренції на земельних торгах.
- Очікувані наслідки: підвищення прозорості та передбачуваності в роботі з землею, збільшення ефективності державного управління земельними ділянками, можливість більш швидкого використання земель у відповідності з потребами суспільства та економіки, а також розширення інструментів управління активами за санкціями.
- Кого це зачіпає: громадян-землевласників та землекористувачів, потенційних покупців землі, розробників документації із землеустрою, органи державної влади та місцевого самоврядування, землекористувачів та інвесторів.
- Коли та як набуває чинності: більшість норм набирають чинності з дня опублікування; окремі положення — через рік; у воєнний час діють спеціальні положення з певними тривалими перехідними правилами; уряд повинен привести нормативно-правові акти у відповідність протягом шести місяців після набрання чинності.
Найважливі ризики та запобіжні заходи
Значна частина змін стосується системи електронної взаємодії та використання електронних документів. Це може суттєво зменшити людський фактор у прийнятті рішень та зменшити корупційні зловживання; однак потребує:
- надійних технічних рішень щодо кібербезпеки та зберігання даних;
- чітких регламентів доступу, аудиту та відповідальності за помилки в системі;
- захисту відкритих даних при збереженні обмеженого доступу до чутливої інформації;
- плавного переходу для користувачів від традиційних процесів до електронних сервісів, з навчанням та підтримкою.
Коротко про наслідки для різних груп
Громадяни: зручність, прозорість та швидкість отримання документів і реєстрації; збільшення можливостей для приватизації та використання землі відповідно до законних прав. МСП та великі компанії: доступ до землі за прозорими процедурами; можливість участі у великих торгах з відкритими даними; потенційно нижчі витрати на адміністративні процеси після адаптації. Органи влади: посилення контролю за земельними операціями та більш ефективне управління активами в дії санкцій та при продажах.
Що робити зараз
Якщо ви плануєте купувати або продавати земельні ділянки, або розглядати зміни цільового призначення, варто моніторити публікації щодо запровадження електронної системи, очікувати на публічні регуляторні акти щодо інтеграції з системами та підготуватися до переходу на електронні форми подачі документів. Також корисно слідкувати за новинами щодо конфіскації та продажу земель у дії санкцій та відповідних механізмів управління активами.
Пам’ятайте: у разі потреби — вивчайте можливості використання електронного кабінету та системи взаємодії суб’єктів землеустрою, щоб бути готовими до нових процедур і уникати затримок. Переглянути анкети, знайти свою даму, забронювати зустріч.