← Повернутися

Проект Закону про внесення змін до підрозділу 2 розділу XX “Перехідні положення” Податкового кодексу України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України

14090 · 30.09.2025
Ініціатор: Народний депутат України
Помірно позитивнийРейтинг: +28

Аналітика впливу законопроекту про продовження пільгового VAT на імпорт обладнання для відновлення енергетичної інфраструктури до 1 січня 2027 року. Вигоди, ризики, поради для громадян та бізнесу.

Вступ

Цей законопроект продовжує пільгове оподаткування імпортованого обладнання для відновлення енергетичної інфраструктури України на час дії воєнного стану. Пропозиція — подовжити дію пільги до 1 січня 2027 року. Набуття чинності очікується з дня опублікування, після чого уряду дають двомісячний строк на прийняття необхідних нормативних актів та прив’язку їх до нового формату законодавства.

Найважливіше для громадян і бізнесу — це швидкість відновлення електропостачання та зменшення ризиків перебоїв, що може підтримати економіку та повсякденне життя у країні. Проте потрібно уважно слідкувати за джерелами регулювання, щоб уникнути зловживань та недобросовісного застосування пільги.

Що змінює законопроект

Законопроект пропонує продовжити тимчасове звільнення від ПДВ операцій з ввезення на митну територію України обладнання для відновлення енергетичної інфраструктури, включаючи вітро-, сонячні, гідро- та газотурбінні станції, акумулятори та пов’язані компоненти, на період дії воєнного стану до 1 січня 2027 року. Відповідні позиції визначаються Кабінетом Міністрів та можуть застосовуватися у рамках угод, фінансування яких здійснюється за рахунок Секретаріату Енергетичного Співтовариства. Існує застереження щодо походження товарів з країни-окупанта або агресора.

Вигоди та витрати для громадян і бізнесу

Єдина пільгова норма охоплює імпортне обладнання для відновлення енергетики. Це може знизити початкові капіталовкладення для проектів та швидше відновити генерацію, що зменшить ризики перебоїв у електропостачанні. Для громадян це може означати більш стабільні та надійні постачання електроенергії, потенційно знижені витрати через більш конкурентні тарифи у довгостроковій перспективі. Для МСП та великого бізнесу — полегшення фінансового навантаження під час будівництва або реконструкції генераційних потужностей, прискорення запуску об’єктів та зниження ризиків затримок через несвоєчасну розмитнення.

Прямі витрати бюджету відсутні за умовами пояснювальної записки, але реальна вартість для держави залежить від фактичного використання пільги та адекватності регуляторних механізмів контролю.

Ризики корупції та зловживань

Будь-яка пільга з імпортних операцій може створювати стимули для непрозорого використання, зокрема щодо класифікації товарів або походження, що потрапляють під звільнення. Тому критично важливо, щоб були чіткі критерії віднесення товарів до пільгової категорії, прозорі процедури підтвердження та моніторинг використання пільги з боку відповідних органів. В іншому випадку зловживання може призвести до тиску на конкуренцію та вироблення невиправданих переваг.

Хто зазнає впливу і як це працює

Законопроект зачепить імпортерів та підрядників у сфері енергетики, виробників та постачальників обладнання для відновлення енергетичної інфраструктури, а також кінцевих споживачів через стабілізацію постачання та ймовірне зниження витрат на електроенергію. Норму набуватимуть чинності після публікації закону, після чого Кабмін має привести регуляторні акти у відповідність. Урядовим актам доручено забезпечити реалізацію положень та контроль за їх дотриманням.

Коли та як це набуває чинності

- Набирає чинності з дня, наступного за днем опублікування закону.
- Кабінету Міністрів надають двомісячний строк для підготовки нормативно-правових актів та приведення внутрішніх документів у відповідність із змінами.
- Продовження пільги діятиме до 1 січня 2027 року включно, із урахуванням положень щодо походження товарів та угод з Секретаріатом Енергетичного Співтовариства.

Очікувані наслідки

Очікується поліпшення темпів ремонту та відновлення енергосистеми, зниження ризиків перебоїв у постачанні, зростання інвестицій у відновлювану енергетику та більш стабільна економіка. Також підвищується відповідальність за застосування пільги — прозорість імпортних операцій та контроль за їх використанням сприятимуть мінімізувати корупційні ризики.

Що робити зараз

– Якщо ви пов’язані з імпортом обладнання для енергетики, оцініть свої проєкти на найближчі місяці та можливість використати пільгу до 2027 року.
– Слідкуйте за регуляторними актами уряду та відповідних міністерств, щоб ваша документація відповідала новим вимогам.
– Залучайте юридичну підтримку для класифікації товарів за УКТЗЕД та підтвердження походження в рамках угод з Енергетичним Співтовариством.
– Вивчайте можливості для швидкої реалізації проєктів із відновлення енергоінфраструктури, щоб використати пільги у повному обсязі.

Висновок

Законопроект має потенціал значно полегшити фінансування та швидкість відновлення енергетичної інфраструктури під час війни, зменшуючи витрати на імпорт необхідного обладнання. Водночас ефективне використання пільги потребує чітких регуляторних рамок, прозорих процедур та активного моніторингу для мінімізації ризиків корупції. Виходячи з цього, громадяни та бізнес мають ставитися до нього як до інструмента підтримки енергетичної безпеки країни, але з вимогами до транспарентності та аудиту використання пільги.

Узгоджено з цим, закликаю звертати увагу на публічні обговорення та регуляторні акти, щоб не пропустити важливі деталі застосування пільги. Переглянути анкети, знайти свою даму, забронювати зустріч.

Дати та стан проходження

  • 01.10.2025Надано для ознайомлення
  • 30.09.2025Направлено на розгляд Комітету
  • 30.09.2025Передано на розгляд керівництву
  • 30.09.2025Одержано Верховною Радою України

Отримайте юридичну допомогу прямо зараз

Оберіть зручний для вас спосіб отримання юридичної допомоги

Telegram бот