← Повернутися

Проект Закону про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо посилення боротьби з корупцією, вчиненою службовими особами, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище

14269 · 01.12.2025
Ініціатор: Народний депутат України
ПозитивнийРейтинг: +32

Пояснюємо простими словами, як законопроєкт змінює підслідність НАБУ, вплив на громадян, МСП та ризики, поради щодо дії.

Цей законопроєкт вносить системні зміни до Кримінального процесуального кодексу України, спрямовані на посилення боротьби з корупцією в середовищі службових осіб, які мають відповідальне та особливо відповідальне становище. Він закріплює підслідність за НАБУ з моменту повідомлення про підозру та вдосконалює перелік посад, що підлягають антикорупційній юрисдикції, аби уникати маніпуляцій з підслідністю.

Ключові зміни передбачені двома напрямами. По-перше, забороняється доручати досудове розслідування кримінального правопорушення, розпочатого детективом НАБУ або прокурором Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, іншим органам досудового розслідування, якщо на момент повідомлення про підозру справа віднесена до підслідності НАБУ. По-друге, розширюється перелік суб’єктів, які підпадають під підслідність НАБУ, включаючи керівників органів, утворених Президентом, їх заступників та інші пов’язані посади, відповідно до Закону «Про запобігання корупції».

  • Вигоди для громадян: більш передбачувана та прозора процедура розслідування; зменшення ризиків затягування справ через переведення між органами; зростає довіра до антикорупційних зусиль.
  • Вплив на МСП та великий бізнес: правила підслідності стають чіткішими; можливі додаткові регуляторні кроки під час адаптації, але знижується ризик маніпуляцій з органами розслідування.
  • Ризики корупційних зловживань: існує можливість неоднозначного трактування терміну «постійно діючий допоміжний орган», тому потрібен чіткий контроль за застосуванням норм у судовій практиці.
  • Прямі та непрямі витрати: офіційно заявлено, що витрат для бюджету не передбачено; можливі незначні витрати на адаптацію підзаконних актів та узгодження норм.

Хто саме зачіпається: НАБУ, Спеціалізована антикорупційна прокуратура, Генеральна прокуратура та пов’язані з Президентом структури відповідно до закону «Про запобігання корупції». Набирає чинності з дня опублікування закону; Кабінету Міністрів слід привести підзаконні акти у відповідність з новими нормами.

Очікувані наслідки: більш чітка та передбачувана підслідність у справах про корупцію високопосадовців; зменшення можливостей «переведення» справ через зміну посад; гармонізація норм із антикорупційним законодавством; підвищення довіри до системи правосуддя.

Однозначний висновок: запропонована правка посилює спроможність НАБУ ефективно боротися з корупцією серед високопосадовців і зменшує правові колізії між органами слідства. Разом із тим, існують ризики тлумачення нових формулювань і потреба у прозорому застосуванні норм судовою системою.

Що робити зараз: уважно ознайомитися з текстом законопроєкту, обговорити його з юристами, долучитися до громадського обговорення;

Дати та стан проходження

  • 03.12.2025Надано для ознайомлення
  • 02.12.2025Направлено на розгляд Комітету
  • 01.12.2025Передано на розгляд керівництву
  • 01.12.2025Одержано Верховною Радою України

Отримайте юридичну допомогу прямо зараз

Оберіть зручний для вас спосіб отримання юридичної допомоги

Telegram бот