Коротко про законопроект
Цей законопроект вносить зміни до ряду законодавчих актів України з приводу того, як держава може управляти та реалізовувати активи, стягнені в дохід держави за санкціями. Основна ідея — зробити більш чіткими та пріоритетними механізми передачі санкційних активів під управління Фонду державного майна України (ФДМУ) та їх подальшу реалізацію або використання для покриття боргів держави.
У тексті йдеться про землі, нерухомість, реєстраційні дії та порядок звернення стягнення на рухоме майно, якщо таке майно стало санкційним активом. Набір норм також передбачає пріоритетність заяв ФДМУ та зміну підходів до реєстрації прав у випадку застосування санкційних заходів.
Зміни деталізовано в різних законах: Земельний кодекс, Повітряний кодекс, Закон про держреєстрацію речових прав, Закон про державну реєстрацію юридичних осіб та обтяжень, Закон про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень, Закон про виконавче провадження та інші. Усе це спрямовано на те, щоб санкційні активи могли ефективно переходити у владні пазли управління та реалізації з урахуванням особливих пріоритетів.
Що пропонує законопроект
- ФДМУ отримує повноваження щодо управління та реалізації земельних ділянок, стягнених в дохід держави відповідно до законодавства про санкції.
- У регістрах прав запроваджується пріоритетна реєстрація для документів, які подані у порядку виконання судових рішень за застосуванням санкцій, а також копії судових рішень щодо застосування санкцій повинні надаватися як підстава для реєстрації.
- Інтеграція механізмів щодо звернення стягнення на рухоме майно, яке є санкційним активом, із встановленням пріоритетів та особливих процедур.
- Зміни до процедур держреєстрації прав та обтяжень, зокрема з приводу того, що ФДМУ подає документи у справах, пов’язаних з санкціями, та відображає їх у відповідних реєстрах.
- Умови переходу прав власності на санкційні активи та правила зняття арештів за санкціями у виконавчому провадженні.
Закон також зазначає, що реалізація санкційних активів не потребує додаткового фінансування з бюджету, а реєстраційні та управлінські рішення мають бути узгоджені з існуючим законодавством.
Як це вплине на громадян та бізнес
- Для громадян: можливість швидшого та прозорішого вирішення питань, пов’язаних із санкційними активами, якщо вони стосуються майна, яке їм належить або над яким вони мають обмежені права. Водночас зростає роль державних інституцій у управлінні та контролі над такими активами, що може змінити динаміку володіння й розпорядження майном у межах санкцій.
- Для МСП та великого бізнесу: зміни можуть торкнутися реєстраційних процесів, звернення стягнення до рухомого та нерухомого майна, а також галузевих процедур, пов’язаних із санкціями та їх виконанням. Це може як спростити отримання реєстраційних дій за санкційними рішеннями, так і вимагати адаптації бізнес-процесів щодо документального оформлення санкційних активів.
Ризики корупції та зловживань
- Збільшення ролі ФДМУ у вигляді контролю над санкційними активами може створювати нові можливості для зловживань або непрозорого влаштування процесів. Важливо, щоб були чіткі процедури, прозорі реєстри та механізми підзвітності.
- Потреба уникати надмірного розмивання повноважень між різними органами та забезпечити суворе дотримання законодавчих вимог щодо пріоритетів та черговості реєстрацій.
Прямі та непрямі витрати
- Прямі: потенційні зміни в процедурах державної реєстрації та управління активами, пов’язані з санкціями, можуть вимагати адаптації програмного забезпечення реєстрів та навчання персоналу.
- Непрямі: можливі зміни у цінових та договірних умовах щодо активів, коли їх касація переходить під управління ФДМУ; зміни у цінах на активи через нові механізми реалізації.
Кого саме зачіпає норма та коли набуде чинності
- Зачіпає: власників земельних ділянок та нерухомості, інших правовласників та користувачів, кредиторів (у т.ч. банки) та суб’єкти державної реєстрації прав; усі учасники обороту активів, які можуть мати санкційні обмеження.
- Коли діятиме: норми набирають чинності з дня наступного за днем їх опублікування. Кабмін у тримісячний срок має привести свої акти у відповідність із законодавством.
Очікувані наслідки
- Покращення управління санкційними активами та можливість їх більш прозорої реалізації ФДМУ.
- Зміцнення правових механізмів для реєстрації та припинення обтяжень, пов’язаних із санкціями, що може підвищити ефективність виконання рішень судів.
- Потреба ретельної перевірки активів та документів з боку заявників та реєстраційних органів, щоб уникати помилок та зловживань.
Однозначний висновок та поради
Законопроект націлений на більш ефективне управління та реалізацію санкційних активів через ФДМУ і пріоритетні реєстраційні дії. Це може підвищити прозорість та швидкість виконання рішень за санкціями, але водночас потребує жорстких антикорупційних норм, чітких процедур та належного контролю за використанням активів. Громадянам і бізнесу варто зараз: слідкувати за публікаціями щодо введення норм у законодавство, консультуватися з юристами з питань реєстрації прав та виконання судових рішень за санкціями, перевіряти свої активи на предмет потенційних санкцій та готуватися до можливих змін у порядку звернення стягнення та реєстрації прав.