Законопроект, внесений урядом 18 листопада 2025 року, має на меті посилити національну безпеку, обмеживши доступ до певних посад в органах влади громадянам України, які мають громадянство іноземної держави. Він набирає чинності з дня, наступного за опублікуванням, але не раніше ніж після набрання чинності Законом No 4502-IX від 18 червня 2025 року. До того часу уряду доручено у тримісячний строк прийняти потрібні нормативно-правові акти та привести вартість і зміни в своїх актах у відповідність із новим підходом.
Проєкт торкається широкого кола законодавчих актів: виборчого кодексу, законів про службу в Службі безпеки України, ЗСУ, місцеве самоврядування, ЦВК, політичні партії, законодавство про державну службу та інші. Головна ідея — не допускати на держслужбу осіб із громадянством іноземної держави, з урахуванням винятків щодо тих, хто примусово набув громадянство Російської Федерації на окупованих територія, але пройшов перевірки. Також запроваджуються перевірки способу набуття громадянства, використання поліграфа та інші заходи контролю на різних рівнях владних структур.
З одного боку, законопроект може підвищити безпеку та довіру до публічного сектору: чітке обмеження для осіб з іноземним громадянством у найвідповідальніших посадах та посадах з доступом до чутливої інформації. З іншого боку, це створює нові перепони для певних категорій громадян та може ускладнити добір кадрів у держсекторі, особливо для людей із подвійним громадянством та мешканців окупованих територій.
Нижче — основні наслідки для громадян та бізнесу, очікувані ризики та практичні поради щодо дій зараз.
Під час цього переходу важливо пам’ятати: норми передбачають зокрема перевірки щодо способу набуття громадянства Російської Федерації для громадян України, які проживали/проживали на тимчасово окупованій території, а також можливі застосування психофізіологічних досліджень із використанням поліграфа за згодою особи. Такі перевірки здійснюються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів та окремими правоохоронними органами. Це значно підвищує вимоги до кандидатів на різних рівнях — від помічників народного депутата до посад у місцевому самоврядуванні та державній службі.
Нижче — суттєві наслідки для громадян та Бізнесу, ризики зловживань та очікувані витрати, а також поради щодо підготовки до змін, з урахуванням того, що уряд має до тримісяця привести нормативні акти у відповідність з новим законодавством.
- Відповідальність за відповідність громадянства: законопроект забороняє вступ на держслужбу та до деяких категорій посад особам з іншим громадянством, за винятками та за умови проходження перевірок, зокрема щодо способу набуття громадянства та колабораційної діяльності. Це впливає на людей з множинним громадянством та осіб з окупованих територій.
- Психофізіологічні перевірки: у межах перевірок може застосовуватися поліграф, за згодою, що може створювати психологічний тиск на кандидатів і підвищувати вимоги до згоду на перевірку.
- Розширення списку обмежень: обмеження стосуються різних посад у виборчих, правоохоронних та судових органах, а також у місцевому самоврядуванні, з послідовним запровадженням перевірок та критеріїв.
- Вплив на кадрову мобільність: зменшення доступу для кандидатів з іншим громадянством може зменшити пул кандидатів у держоргани та деякі регіони можуть відчувати нестачу кадрів у критично важливих напрямках.
- Витрати та адміністративна навантаженість: держава запроваджує нові процедури перевірки та складання конкурсів; законопроект відзначає відсутність потреби у додатковому фінансуванні, але реальна імплементація вимагатиме ресурсів на навчання персоналу та адміністрування перевірок.
Унаслідок цих змін змінюватиметься структура публічного управління, а також механізм відбору кадрів у різних гілках влади. Водночас важливо, щоб процедура була прозорою, передбачуваною та дотримувалася прав людини та міжнародних стандартів, щоб захистити громадян від необґрунтованої дискримінації та зловживань.
Кому саме це стосується? У першу чергу кандидатів на державну службу, членів виборчих комісій, депутатів, головів та заступників місцевих адміністрацій, працівників СБУ, Національної поліції, ДМС, НАЗК та інших держорганів. Також обмеження можуть зачіпати кандидатів на деякі посади у законодавчих органах та органах місцевого самоврядування, де потрібна висока ступінь безпеки та доступ до чутливої інформації.
Коли норма набуває чинності? Закон набирає чинності з дня, наступного після опублікування, але не раніше ніж за час, передбачений Законом No 4502-IX. Також Кабінету Міністрів надано тримісячний строк для прийняття нормативно-правових актів та приведення власних актів у відповідність із законом. Це означає, що в найближчі місяці можливе поступове введення норм та переходів у застосуванні для різних категорій посад та органів.
Висновок: проєкт має позитивний внесок у підвищення національної безпеки та надійності публічної влади, але його реалізація потребує чіткої регламентації, прозорих процедур та захисту прав громадян з множинним громадянством або з проживанням у окупованих районах. Необхідно стежити за прийняттям урядових актів та забезпечити відповідність до ЄС-орієнтованих стандартів з боку всіх держорганів, щоб уникнути надмірних затримок та дискримінаційних застосувань.
Порада на зараз: проконсультуйтесь із юристами щодо вашої конкретної ситуації з громадянством, підготуйтесь до можливих перевірок та перегляньте кадрові політики вашої організації з урахуванням нових вимог. Також зверніть увагу на процедури вступу та припинення повноважень у місцевих органах та держструктурах, аби вчасно адаптувати документи й процеси.