Цей законопроєкт вносить зміни до Цивільного процесуального кодексу України щодо уточнення вимог до документів у справах про усиновлення. Основна ціль — зробити процеси більш прозорими та цифровими, зменшити паперовий облік та виключити можливість підробки медичних довідок за рахунок використання даних з електронної системи охорони здоров’я.
Зміни торкаються заяви про усиновлення та підготовку справи до розгляду. Громадянину, який бажає усиновити, більше не потрібно подавати окремий медичний висновок у паперовій формі (за винятками для іноземців та осіб без громадянства, а також на період, поки набуде чинності відповідна зміна). Натомість висновок формуватиметься органом опіки та піклування на основі даних з е‑системи охорони здоров’я та буде наданий до суду або до органу опіки та піклування. Це підвищує актуальність інформації та зменшує ризик помилок або шахрайства з документами.
Також законопроєкт передбачає введення нового пункту до висновку органу опіки та піклування: перевірку за даними з електронної системи охорони здоров’я на відсутність підстав для усиновлення за нормами сімейного законодавства. Це дозволить більш обґрунтовано підтверджувати відповідність вимогам закону.
У переході до нових правил передбачено, що раніше видані медичні висновки діятимуть до закінчення їхнього строку дії. Закон набирає чинності з дня його опублікування, але дію введуть через чотири місяці, щоб учасники системи встигли адаптувати процеси. Також уряд зобов’язано привести власні регуляторні акти у відповідність з новим законом протягом трьох місяців після набрання чинності.
Очікувані наслідки — підвищення прозорості та ефективності процедур усиновлення, зменшення бюрократії та мінімізація ризиків використання недійсних довідок. Проте зростає увага до захисту приватних даних та потенційних технічних збоїв системи, що потребуватиме належного контролю з боку відповідальних органів.
- Вигоди для громадян: швидший та більш прозорий доступ до розгляду справ, зменшення паперового навантаження, актуалізація даних через державні системи.
- Вигоди для МСП та великого бізнесу: полегшення комплаєнсу за рахунок уніфікації вимог та зменшення дублювання документів, можливість використати автоматизовану перевірку даних.
- Ризики та витрати: ризики зловживань даними, порушення приватності, технічні збої системи, потреба у модернізації інфраструктури; за офіційними заявами, прямих додаткових коштів не передбачено, але реальний перехід може вимагати інвестицій в ІТ та навчання персоналу.
- Кого це торкнеться: передусім кандидатів в усиновлювачі, батьків та дітей, органів опіки та піклування, судів; також МОЗ та Міністерство соціальної політики через інтеграцію даних в е‑health та інформаційні системи.
- Коли і як діятиме: закон набирає чинності з дня опублікування, але введення в дію — через чотири місяці; переходний період дозволяє використання раніше виданих висновків до їх строку дії; уряд повинен привести регуляторні акти у відповідність протягом тримісяців.
Підсумок: однозначно переваги — у підвищенні прозорості та ефективності — переважують ризики, але важливо забезпечити міцний захист даних та плавний перехід.