← Повернутися

Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про внесення змін до Цивільного кодексу України та деяких інших законів України щодо особливостей надання відомостей публічних електронних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, та деяких інших публічних електронних реєстрів"

14199 · 07.11.2025
Ініціатор: Кабінет Міністрів України
НейтральнийРейтинг: -18

Простий розбір впливу змін на громадян та бізнес: обмеження доступу до публічних реєстрів, ризики, витрати та поради.

У часи війни кожне рішення щодо даних стає важливим. Законопроєкт №4576-IX спрямований на вдосконалення механізмів обмеження доступу до публічних електронних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, та деяких інших реєстрів. Мета — підвищити кіберта безопасность та обороноздатність у кризових умовах, одночасно зменшуючи ризики витоків, пов’язаних із національною безпекою. У цьому матеріалі простими словами розберемо, як ці зміни вплинуть на пересічних громадян і бізнес, які ризики вони несуть і що з ними робити зараз.

Зміни торкаються низки реєстрів: нерухомості, інтелектуальної власності, державних та оборонних баз даних. Проєкт пропонує змінити формулювання та алгоритм обмеження доступу: загальний доступ може бути обмежено під час дії воєнного стану та протягом визначеного періоду після його припинення; а конкретні умови доступу — за запитом уповноважених органів або у випадках, передбачених законом. Такі кроки покликані зменшити ризики, пов’язані з національною безпекою, але одночасно можуть вплинути на прозорість і оперативність інформаційних процесів.

  • Вигоди для громадян: підвищення безпеки даних під час криз, зниження ризиків несанкціонованого використання інформації. Втрати — можливість затримки або обмеження доступу до публічної інформації, що може зменшувати можливості для перевірок активів, майна чи прав на інтелектуальну власність.
  • Вигоди/витрати для МСП та великого бізнесу: економія за рахунок захисту конфіденційних даних оборонного сектору; складнощі — можливі затримки у перевірці даних, необхідність адаптації до нових процедур доступу, зокрема для банків та партнерів, що потребують даних для фінансової та юридичної оцінки.
  • Ризики корупції та зловживань: більша discretionary можливість застосування обмежень може породжувати зловживання дискрецією або непрозорими процедурами, якщо механізми контролю не будуть чітко прописані та публічно прозорі.
  • Прямі/непрямі витрати: прямі — потреба модернізувати регістраторальні системи та впроваджувати нові процедури; непрямі — витрати бізнесу на адаптацію, можливі витрати часу на отримання дозволів та підтверджень.
  • Очікувані наслідки: підвищена дієвість захисту критично важливих даних під час воєнного стану; зниження прозорості деяких відомостей; потреба у чітких правилах та моніторингу застосування обмежень.
  • Кого зачіпає: громадяни, власники нерухомості та прав на майно, право власності та інтелектуальна власність, банки, нотаріуси, адвокати та оборонно-промислові підприємства, які користуються відповідними реєстрами.
  • Коли та як набуває чинності: закон набирає чинності з дня, наступного за опублікуванням. У прикінцевих положеннях закладено тимчасові положення, пов’язані з воєнним станом та обмеженнями, які можуть застосовуватися під час та після нього.

Однозначний висновок: законопроєкт збільшує обороноздатність та безпеку під час воєнного стану, але водночас посилює обмеження на доступ до даних та знижує прозорість публічних реєстрів. Висока потреба в чітких процедурах застосування обмежень та в прозорих механізмах контрольного нагляду є ключовою умовою мінімізації ризиків зловживань.

Що робити зараз: громадянам — стежити за офіційними повідомленнями щодо публікацій та розуміти, що деякі дані можуть бути обмежені; підприємствам — виконати аудит режимів доступу до інформації, проробити процеси due diligence та підготуватися до можливих затримок у доступі до даних; органам влади — розробити чіткі правила обмеження доступу та забезпечити публічний моніторинг їх застосування.

Дати та стан проходження

  • 11.11.2025Надано для ознайомлення
  • 10.11.2025Направлено на розгляд Комітету
  • 07.11.2025Передано на розгляд керівництву
  • 07.11.2025Одержано Верховною Радою України

Отримайте юридичну допомогу прямо зараз

Оберіть зручний для вас спосіб отримання юридичної допомоги

Telegram бот