Коли країна переживає складні часи, уряд шукає рішення, які б зменшили тиск на родини та бізнес. Законопроєкт про внесення змін до розділу VI Закону про ціни і ціноутворення пропонує тимчасовий мораторій на нарахування плати за основні комунальні послуги (за винятком послуги з управління побутовими відходами) на опалювальний сезон для найбільш вразливих домогосподарств та регіонів. У ньому йдеться про період з дня набрання чинності закону до 30 квітня 2026 року. Таке рішення має на меті зберегти доступ населення до тепла, води та електрики під час збройної агресії, зниження соціальної напруги та запобігання боргам, які можуть перешкоджати нормальному проживанню в осінньо-зимовий період.
У законопроєкті чітко прописано, кому саме буде надано пільги та як фінансуватимуть компенсії. Нижче — простими словами про що йде мова та як це вплине на громадян і бізнес.
Основні положення
- 2-3. На період до 30 квітня 2026 року встановити мораторій на нарахування плати за комунальні послуги (крім послуги з управління побутовими відходами) для таких категорій побутових споживачів:
- побутові споживачі, які проживають у Чернігівській, Запорізькій, Полтавській, Сумській, Харківській, Херсонській, Донецькій областях;
- побутові споживачі, які проживають в інших областях, за умови, що середньомісячний сукупний дохід сім’ї (домогосподарства) не перевищує двох розмірів мінімальної заробітної плати, установленої Бюджетним кодексом України на відповідний рік.
- Компенсація витрат, понесених виконавцями комунальних послуг у зв’язку з дією мораторію, за рахунок Державного бюджету України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Інші положення не змінюють базові правила: мораторій стосується саме комунальних послуг, до яких входять основні послуги, але виключається плату за управління побутовими відходами. Закон набирає чинності через десять днів після опублікування та діє до 30 квітня 2026 року. Фінансове обґрунтування проекту вказує на потребу у близько 17,4 млрд грн з державного бюджету для компенсацій.
Як це вплине на громадян
Для населення в постраждалих регіонах та для тих, хто відповідає доходним критеріям у інших областях, законопроєкт обіцяє суттєву полегшу для оплати житлово-комунальних послуг в осінньо-зимовий сезон. Вони не будуть нараховувати оплату за основні комунальні послуги (крім вивезення сміття) протягом дії мораторію. Це означає зменшення грошового навантаження на сім’ї, зменшення ризику стягнення боргів та уникнення відключень, що критично важливо під час холодів та відсутності стабільного електропостачання. Для приватних домогосподарств у інших областях з доходом нижче двох мінімальних зарплат також передбачено аналогічні пільги за умови дотримання доходного критерію.
Водночас вартість компенсацій лягатиме на державний бюджет і потребує чіткої координації між відомствами та регіонами, щоб уникнути зловживань та недоотримання коштів. Це означає, що громадяни мають очікувати прозорий механізм визначення за кого саме виплачуються компенсації та як перевіряється право на пільги.
Як це вплине на бізнес і постачальників послуг
Постачальники комунальних послуг отримають урядову компенсацію за зменшення виручки внаслідок мораторію. Це допоможе уникнути значних збитків у регіонах з найважчими умовами постачання енергоносіїв. Проте підприємствам слід бути готовими до більшої адміністративної роботи: відкрита прозора процедура переразподілу фінансування, можливі затримки з виплатами та необхідність дотримання додаткових вимог щодо підтвердження витрат та наданих послуг.
Для малого та середнього бізнесу прямий вплив обмежується участю у сфері обслуговування комунальних послуг та суміжних сервісів. Якщо ваша діяльність залежить від стабільного надання комунальних послуг або пов’язаних сервісів, варто ретельно оцінити ланцюги витрат та можливі зміни грошових потоків через відкладання платежів або відшкодування витрат з бюджету.
Ризики та можливості зловживань
Як і будь-яка велика програма підтримки, існують ризики корупції та неефективного використання коштів. Можливі ризики вручення пільг неправомірно, неефективне або нецільове використання коштів на компенсації, а також подвійне фінансування одного й того ж об’єкта. Щоб мінімізувати ці ризики, потрібні чіткі критерії підстав для отримання мораторію, прозорий механізм виплат, регулярний моніторинг та публічний звіт про використання коштів, контрольні точки та санкції за порушення правила надання пільг.
Прямі та непрямі витрати
Прямі витрати: витрати державного бюджету на компенсацію зменшеної оплати; витрати на адміністрування та контроль за виплатами. Непрямі витрати: можливе зниження надходжень від постачальників комунальних послуг, підвищення необхідності у більшій компенсації з бюджету, щоб зберегти стабільність у галузях енергозабезпечення та водопостачання. Також регіони ризикують тим, що простий доступ до пільг може зменшити мотивацію до економного використання ресурсів, якщо не будуть впроваджені додаткові стимули до відповідального споживання.
Коли та як норма набуде чинності
За текстом законопроекту, норма набирає чинності через десять днів з дня його опублікування. Мораторій діє до 30 квітня 2026 року. Кабінет Міністрів повинен запровадити механізми виплат компенсацій та привести підзаконні акти у відповідність з новими положеннями, щоб забезпечити узгодженість і одночасність набрання чинності законодавчих актів.
Хто зачеплений та як діяти зараз
Законопроєкт охоплює: - населення в Чернігівській, Запорізькій, Полтавській, Сумській, Харківській, Херсонській та Донецькій областях; - населення в інших областях із доходом не перевищуючим двох мінімальних заробітних плат. Оподаткування та тарифікація лишається без змін щодо іншої частини послуг, зокрема управління побутовими відходами. Якщо ви відповідаєте умовам для пільг, слідкуйте за оновленнями Кабміну та регіональних органів влади щодо процедур отримання компенсацій та подання підтверджуючих документів.
Що робити зараз: уважно слідкуйте за офіційними роз’ясненнями, готуйте документи про дохід та проживання, та плануйте свій бюджет на опалювальний сезон з урахуванням можливого зменшення платежів за основні комунальні послуги та залежність від виплат компенсацій. У бізнесі оцініть вплив на грошові потоки, визначте потребу в адаптації тарифів та процесів виплат постачальників.
У фіналі важливо наголосити, що дана політика — тимчасова за своєю природою, але вона має на меті зберегти життя та гідність людей під час важкого періоду. Перегляньте анкетні форми відповідних регіонів, щоб визначити свою можливу участь, та залишайтеся в курсі оновлень від уряду.