Нове законодавство пропонує значне збільшення строків накладання адміністративного стягнення за булінг учасників освітнього процесу. Законопроект вносить зміни до статті 38 КУпАП, додавши можливість застосування стягнення на протязі одного року з дня вчинення правопорушення для правопорушень згідно зі статтями 130 та 173-4.
Мета законопроекту — зробити відповідальність за булінг більш реалістичною та менш схильною до закриття справ через закінчення строків, але це також може збільшити тривалість провадження та навантаження на систему правосуддя та освітні заклади.
- Вигоди для громадян: підвищується захист учасників освітнього процесу від булінгу, зменшується ймовірність уникнення відповідальності через строкові обмеження, підвищується стримуючий ефект для кривдників.
- Втрати/ризики для громадян: можливе тривале очікування справи, зростання часу розгляду та нервовий тиск, ризик помилкового або надмірного застосування стягнення, обмежена оперативність реагування.
- Вигоди для освітніх закладів та бізнесу: підвищена дисципліна в навчальному середовищі, потенційне зменшення повторних випадків булінгу та краща репутація закладів; для постачальників послуг у сфері освіти — зменшення юридичних ризиків у довгостроковій перспективі.
- Прямі та непрямі витрати: за пояснювальною запискою — витрати бюджету не збільшуються; на практиці можливе зростання адміністративних витрат закладів та судового навантаження, потреба у додаткових ресурсах для документування та розгляду справ.
- Ризики корупції та зловживань: триваліший період розгляду може створити додаткові можливості для неправомірних впливів або затягування процесу, особливо за умов недостатнього кадрового забезпечення та контролю.
- Кого зачіпає й коли набереться чинності: переважно учасників освітнього процесу — учнів, студентів, педагогів, батьків; освітні заклади, місцеві органи влади та суди. Закон набирає чинності з дня його опублікування; норми щодо строків накладення стягнення застосовуватимуться до правопорушень, вчинених після набрання чинності.
Очікувані наслідки — ущільнення режиму відповідальності за булінг і можливе зменшення випадків цькування, але з можливими затримками у процесі та підвищенням адміністративного навантаження. Це потрібно ретельно моніторити та адаптувати внутрішні правила шкіл і навчальних закладів.