← Повернутися

Проект Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо відповідальності за порушення вимог законодавства про безпеку та здоров’я працівників на роботі

14109 · 09.10.2025
Ініціатор: Кабінет Міністрів України
Помірно позитивнийРейтинг: +25

Аналіз законопроекту про відповідальність за порушення безпеки працівників: вигоди, витрати, ризики та поради для громадян і МСП. Чітко простими словами.

Що пропонує законопроєкт і хто від цього виграє

Цей проєкт вносить зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення та до Кримінального кодексу України з приводу відповідальності за порушення вимог законодавства про безпеку та здоров’я працівників на роботі. Головна ідея — перейти від ширшої термінології «охорона праці» до більш сучасного поняття «безпека працівника» та посилити відповідальність за порушення вимог. Також змінюють структуру контролю та деякі норми, які зараз вважають застарілими. Закон набирає чинності через шість місяців після припинення чи скасування воєнного стану.

 

Для пересічних громадян та бізнесу це означає новий рівень відповідальності роботодавців, а також можливість суворіших штрафів за порушення вимог безпеки та здоров’я на роботі. Водночас деякі положення можуть торкнутися працівників та керівників нижчих рівнів, якщо вони своїми діями призведуть до порушень вимог безпеки. У документі також розширюють повноваження центрального органу виконавчої влади, відповідального за безпеку працівників на роботі, та закріплюють різні розміри штрафів залежно від посади та ролі порушника.

 

  • Громадяни (працівники) можуть зіткнутися з новими або посиленими штрафами за порушення вимог безпеки на роботі, однак багато з них стосуються головно порушень роботодавців та відповідальних посадовців.
  •  
  • МСП та великі підприємства — очікуване посилення санкцій за порушення вимог щодо охорони праці, зокрема за порушення, пов’язані з працевлаштуванням (контракти з іноземцями, дотримання трудових договорів тощо) та з нещасними випадками.
  • Зміни також торкнуться органів контролю: відповідальність за порушення буде розглядуватися центральним органом, що реалізує політику у сфері безпеки та здоров’я працівників на роботі, з відповідними штрафами для посадових осіб.
  • Набуття чинності через шість місяців після закінчення воєнного стану дозволить бізнесу підготуватися до нових вимог та процедур.
  • У роботі з вибухонебезпечними матеріалами та пов’язаними з ними аспектами законодавство також може зазнати змін, вноситимуться зміни до відповідних статей.
  •  

Хто саме може постраждати — це насамперед роботодавці, керівники структурних підрозділів і центральних органів, відповідальні за охорону праці, а також працівники, які можуть бути підпорядковані змінам. Законотворці ставлять за мету зменшити ризики на виробництві, зменшити травми та поліпшити умови праці, одночасно підвищуючи прозорість та підзвітність суб’єктів господарювання.

Детальні зміни в кожному розділі та статті зображені у порівняльній таблиці: це допоможе зрозуміти, як саме зміняться штрафи, хто їх застосовує та які ділянки законодавства будуть перейменовані або вилучені. Також зазначено, що зміни стосуються норм щодо заподіяння шкоди здоров’ю, порушень під час робіт підвищеної небезпеки, зберігання вибухових матеріалів та інші. Акцент зроблено на узгодженості з європейськими вимогами щодо безпеки працівників.

 

Важливо: законопроєкт передбачає окремі штрафи для різних категорій осіб — від державних інспекторів до керівників верхніх ланок. Це означає, що відповідальність буде розподілена за рівнями управління, що може вплинути на планування контрольно-роз’яснювальної роботи та внутрішнього аудиту на підприємстві.

 

Що робити зараз? По можливості оцініть свої внутрішні процеси та документацію з охорони праці, підготуйтеся до змін у підході до відповідальності та до потенційних змін у штрафних санкціях. Розгляньте залучення фахівців з охорони праці та юридичні консультації для адаптації процедур до нових норм, а також для розуміння того, як це вплине на ваш бізнес-процес.

 

Дати та стан проходження

  • 13.10.2025Надано для ознайомлення
  • 10.10.2025Направлено на розгляд Комітету
  • 09.10.2025Передано на розгляд керівництву
  • 09.10.2025Одержано Верховною Радою України

Отримайте юридичну допомогу прямо зараз

Оберіть зручний для вас спосіб отримання юридичної допомоги

Telegram бот