← Повернутися

Проект Закону про внесення зміни до статті 1-1 Закону України "Про ставки вивізного (експортного) мита на насіння деяких видів олійних культур"

14226 · 17.11.2025
Ініціатор: Народний депутат України
Помірно позитивнийРейтинг: +20

Проєкт законопроєкту повертає переплачене мито за власно вирощене насіння (соєві боби, ріпак) за підтвердженням походження. Вплив на аграріїв та бізнес, ризики, поради.

Коротко про зміни

Даний законопроєкт вносить одну ключову норму до існуючого законодавства: якщо сплачено вивізне мито за насіння деяких олійних культур (зокрема соєві боби та насіння ріпаку/кользи) після 4 вересня 2025 року, то сума може бути повернена. Умовою є наявність висновку про походження товару, виданого Торгово-промисловою палатою або регіональною палатою, що підтверджує власне вирощування відповідних товарів. Норма діятиме з дня, наступного за днем публікації закону.

Ця міра спрямована на захист аграріїв від необґрунтованих витрат під час експорту продукції, яку вони дійсно вирощують власноруч. Проєкт не обіцяє нових податків чи платежів; він створює механізм повернення переплат та стимулює прозорість походження товару.

Як це працюватиме на практиці

За умови застосування норми, повернення здійснюватиметься відповідно до порядку, визначеного Статтею 301 Митного кодексу України та Статтею 43 Податкового кодексу України. При цьому потрібний офіційний висновок про походження від ТПП України або регіональної палати, що підтверджує, що товари вирощені саме вами.

Хто задіяний та коли це набуває чинності

Законопроєкт торкається сільськогосподарських товаровиробників та аграрних кооперативів, які експортують власно вирощену продукцію з кодами УКТ ЗЕД 1201 та 1205. Норму планується ввести з дня наступного за датою опублікування закону. Набуття чинності самої норми не створює нових витрат бюджету зафіксовано у пояснювальній записці, однак потребує налаштування адміністрування повернень та взаємодії з палатами для підтвердження походження.

Вигоди та ризики

  • Вигоди: аграрії та кооперативи, які експортують власно вирощену продукцію, отримають можливість повернення переплаченого мита; це зменшує фінансовий тягар та підвищує конкурентоспроможність на зовнішніх ринках.
  • Втрати/витрати: держава та митниця будуть нести адміністративні витрати на організацію повернення, а бізнес — витрати на отримання висновків про походження та оформлення документації.

Ризики корупції та зловживань

Основний ризик пов’язаний із видачею сертифікатів походження та контролем за власним вирощуванням. Можливі зловживання з боку посередників або службових осіб палат у сфері підтвердження походження, якщо не буде чітких процедур та прозорих критеріїв. Також існують ризики затримок у виплатах та спорів щодо того, чи була продукція вирощена саме експортером. Важливо, щоб адміністрування та перевірки були чіткими та недискримінаційними.

Прямі та непрямі витрати, очікувані наслідки

Прямі витрати для бізнесу: витрати на отримання висновку про походження, витрати на зібрання документів, можливі адміністративні збори. Прямі витрати для бюджету — повернення переплаченого мита та витрати на адміністрування механізму. Непрямі наслідки: підвищення довіри до українського аграрного сектора, стимул до дотримання прозорості у походженні продукції, можливе зниження торговельних ризиків з боку імпортерів, збільшення інвестиційної привабливості аграрного сектору.

Кого це торкається та як саме

Зокрема це стосується: - сільгосптоваровиробників та аграрних кооперативів, які експортують власно вирощену продукцію за кодами 1201 та 1205; - торгово-промислових палат, які видають висновки походження; - митних та податкових органів, які будуть організовувати повернення; - фінансових посередників та банків, які можуть залучатись у фінансуванні повернення переплат.

Норму планується запровадити з дня наступного за публікацією закону, з очікуванням, що регуляторні та адміністративні процедури будуть приведені у відповідність до нової вимоги Спільно з регуляторними актами Кабінету Міністрів.

Поради та кроки зараз

Якщо ви аграрій або кооператив — почніть із підготовки документів: забезпечте контролюваний облік власно вирощеної продукції; за потреби зверніться до вашої регіональної ТПП або ТПП України за попередніми консультаціями щодо висновків походження; моніторте держрегуляторні вимоги та інструкції щодо повернення переплат; зберігайте докази сплати мита та всі документи, що підтверджують вирощування власної сільгосппродукції. Митники та податкові — плануйте впровадження процедур повернення та взаємодію з палатами для швидкої видачі висновків походження.

Із практичних кроків варто також очікувати, що під новий механізм можуть з’явитися часові затримки на розгляд документів та виплат, тому рекомендовано заздалегідь готувати запити та планувати постачання з урахуванням нових рамок.

Дати та стан проходження

  • 19.11.2025Надано для ознайомлення
  • 18.11.2025Направлено на розгляд Комітету
  • 17.11.2025Передано на розгляд керівництву
  • 17.11.2025Одержано Верховною Радою України

Отримайте юридичну допомогу прямо зараз

Оберіть зручний для вас спосіб отримання юридичної допомоги

Telegram бот