Вступ та мета законопроєкту
Цей законопроєкт має на меті інтегрувати українську залізницю в європейський простір, підвищити рівень безпеки руху та забезпечити технологічну сумісність систем залізниць. Поступова лібералізація та розвиток конкуренції мають зробити перевезення більш надійними та прогнозованими. Нижче — простий розбір, як це торкнеться пересічних громадян та бізнесу, які вигоди/витрати чекають, які ризики існують та що з цим робити зараз.
Коротко про те, що змінює законопроєкт
Новий закон створює відкриту, централізовану систему управління безпекою руху та інтероперабельністю залізничного транспорту. Вводяться:
- сертифікати безпеки для перевізників та сертифікати авторизації для операторів інфраструктури;
- реєстри залізничного рухомого складу, інфраструктури та підрозділів, відповідальних за техобслуговування;
- обов’язкова оцінка ризиків, зовнішня оцінка ризиків та система управління ризиками;
- передбачені механізми ліцензування залізничного перевізника та вимоги до персоналу (машиністи, технічне обслуговування);
- оновлена система розслідування подій за участі Національного бюро та обов’язкові сповіщення про безпекові події;
- перехід до інтероперабельного техрегулювання та технічних регламентів згідно з європейськими стандартами.
У кого це зачепить та як саме
Зміни торкнуться приблизно всіх основних учасників залізничного ринку: інфраструктурних операторів, операторів під’їзних колій, перевізників, виробників рухомого складу, навчальних центрів та машиністів. Також це впливатиме на громади, пасажирів і вантажовласників через підвищення рівня безпеки та можливе збільшення вартості послуг на перехідний період через витрати на відповідність та підтримку систем.
Вигоди та витрати для громадян, МСП та великого бізнесу
Загалом очікуються дві хвилі ефектів: короткострокові витрати та довгострокові вигоди. Вдосконалена система управління безпекою та інтероперабельністю зменшують ризик аварій та травм, підвищують надійність сервісу, а також полегшують міжнародне сполучення з ЄС. Водночас компанії мають витратити кошти на ліцензії, сертифікацію, впровадження або адаптацію систем управління безпекою руху та реєстрів. Окремо планується збільшення витрат держсектора на централізоване регулювання, але разом з тим очікуються надходження від плати за адміністративні послуги та від ліцензій/сертифікатів. В низці етапів введення закону можливі тимчасові підвищені витрати для МСП та малого бізнесу через відповідність вимогам, але з’являється прозора регуляторна рамка та доступ до європейської інтеграції.
Ризики корупції та зловживань
Створення централізованих реєстрів та надання публічних послуг відкриває можливості для корупційних практик у видачі сертифікатів та ліцензій. Тому законодавець передбачає зовнішні оцінки ризиків, прозорі вимоги до документів, публічні реєстри рішень та детальну відповідальність за дотримання вимог, але практична ефективність залежатиме від незалежності регулятора та якості наглядових процедур. Важливо, щоб були чіткі строки, обґрунтовані підстави для відмов та ефективні механізми оскарження, а також публічне роз’яснення процесів.
Прямі та непрямі витрати
Прямі витрати пов’язані із видачею/оновленням сертифікатів та ліцензій, створенням і підтримкою реєстрів, а також з підвищенням штату відповідальних за нагляд органів. Очікуються також витрати на навчальні центри та адаптацію рухомого складу. Частина витрат частково компенується платами за послуги та залученням коштів з бюджету. Прямі додаткові витрати розраховуються у середньостроковій перспективі, тоді як вигоди — у зменшенні ризиків аварій та більшtransparent регуляторне середовище — відчутні протягом кількох років після запуску системи.
Очікувані наслідки та кого це зачепить
Очікувано підвищиться безпека перевезень, зросте довіра пасажирів та вантажовласників до залізничного транспорту, з’являться можливості для відкриття конкурентного ринку та інтеграції з європейським простором. Зміни торкнуться всіх учасників ринку — від Укрзалізниці та операторів рухомого складу до операторів під’їзних колій та навчальних центрів. Також очікуються зміни в системі урахування земель та інфраструктури, а у майбутньому — перехід до більш глибокої інтеграції з єС.
Коли наберуть чинності основні норми
Зазвичай більшість положень набирають чинності через три роки з дня публікації закону. Проте є винятки: ст. 15 про розслідування подій і роль Національного бюро розслідувань набирають чинності з дня старту їх діяльності; інші пункти розділу IX — із дня введення закону в дію; та частини, що стосуються перехідних положень — конкретні дати. Таким чином, основна частина системи запрацює поступово, з тривалими перехідними періодами, з початком вже з наступних років після оприлюднення закону.
Що з цим робити зараз
Громадянам та бізнесу варто вже зараз розпочати підготовку: переглянути власні контракти та процеси з безпеки, планування та технічного обслуговування; з’ясовувати можливо потрібні сертифікати та навчання для персоналу; слідкувати за публічними роз’ясненнями регулятора та за стартом відповідних реєстрів. Для бізнесу актуально: оцінка впливу на ваш сектор, підготовка до ліцензування та сертифікації, формування планів адаптації до вимог управління ризиками, а також визначення відповідальних за взаємодію з регулятором та навчальними центрами.
Усе це потребуватиме координації між компаніями-лежебійниками та постійного моніторингу регуляторних змін. Громадянам — слідкувати за новинами щодо безпеки руху, навчання та сервісів, які зростуть у якості після впровадження вимог.
Завершу підсумок: законопроєкт спрямований на підвищення безпеки та інтеграцію з європейським простором за допомогою нових систем управління безпекою руху, сертифікації та реєстрів. Хоча це створює додаткові витрати та регуляторне навантаження в короткостроковій перспективі, довгостроково очікується більша безпека, прозорість та можливість поступового відкриття ринку.
Висновок: законопроєкт критично потрібний для безпеки та інтеграції, але потребує чіткого впровадження та прозорого нагляду. Рекомендації: дотримуватися переходних положень, готувати персонал до сертифікацій та навчальних центрів, стежити за порядком та прозорістю видачі документів, долучитися до публічних консультацій та адаптувати бізнес-процеси до нових вимог. і продовжуйте моніторинг регуляторних дій, щоб мінімізувати ризики та вкластися в нову європейську систему безпеки.