Законопроєкт від 22.10.2025 пропонує запровадити систему штрафних балів у сфері безпеки дорожнього руху. Мета — підвищити дисципліну на дорогах та зменшити повторні порушення через поєднання штрафу з балами, які згодом можуть призвести до тимчасового зупинення дії посвідчення водія та повторного навчання.
Як це вплине на пересічних громадян і бізнес? Розглянемо простими словами, без зайвої юридичної башти, які саме зміни чекають водіїв, власників автопарків і держоргани.
Як працюватиме система штрафних балів?
Передбачено нарахування балів за порушення rules дорожнього руху від 1 до 5 балів залежно від ступеня небезпеки. Загальна кількість балів обчислюється за попередній рік. Якщо водій набирає 15 балів (для новачків— 10 балів за часом після отримання права), уповноважена посадова особа Нацполіції може ухвалити рішення про тимчасове зупинення дії посвідчення. Після повторного навчання та складання теоретичного й практичного іспитів посвідчення відновлюється, а нараховані раніше бали згодом скасовуються через 365 днів.
Законопроєкт передбачає створення статей 27-1 та 27-2: 27-1 — порядок нарахування, обліку та обчислення балів, 27-2 — тимчасове зупинення дії посвідчення та пов’язані процедури. Інформація про бали й зупинку вноситиметься до Реєстру адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху та відображатиметься на Єдиному державному вебпорталі електронних послуг. Також зміни торкнулися статей 126, 256, 283 та положень Закону «Про дорожній рух» та «Про Національну поліцію» для узгодженості норм.
- Громадяни: нарахування штрафних балів за порушення правил дорожнього руху, облік у Реєстрі, можливе тимчасове зупинення дії посвідчення після 15 балів (10 балів — для водіїв із стажем до року); потрібно буде повторно навчатися та здавати іспити, щоб відновити дію посвідчення.
- МСП та великі підприємства: вимоги щодо дотримання та обліку балів у парках, потенційні витрати на навчання персоналу, інтеграцію обліку балів та вплив на операційну діяльність автопарків.
- Державні органи: розширення повноважень МВС щодо ведення Реєстру та взаємодії з Нацполіцією для нарахування балів і повідомлення водіям.
- Ризики корупції: система прозора за умови належного контролю та аудиту, але зростає роль держорганів урахування балів — потребує прозорих процедур та незалежного контролю.
Прямі витрати для громадян можуть охоплювати витрати на повторне навчання та іспити після досягнення порогів балів. Підприємствам — витрати на впровадження та підтримку систем обліку балів у парках, а також на навчання персоналу. Непрямі вигоди включають зменшення ДТП, нижчі витрати на страхування та підвищення довіри до правоохоронних органів.
Закон набирає чинності через 30 днів з дня опублікування. Також заплановано привести у відповідність низку законів: дорожній рух, Національна поліція та законодавство щодо реєстрів та повідомлення водіїв.
Кому це зачепить найбільше: водіям-початківцям, водіям з великим автопарком, страховидам та керівникам транспортних підрозділів. Очікувані наслідки — підвищення безпеки та дисципліни, але потреба у чітких процедурах, прозорості й якісному інформаційному забезпеченні.
Що робити зараз? оцініть ризики для вашого автопарку: зробіть внутрішню оцінку відповідності балам, розробіть політики навчання та відповідального управління водіями, розгляньте бюджет на можливе навчання та перевірку балів, стежте за законодавчими змінами та готуйте запити щодо регуляторних актів.