Що передбачає законопроєкт та як він працює
Цей законопроєкт ставить чітку межу на нікотинові вироби для орального застосування в Україні: виробництво (крім експорту), імпорт та оптова/роздрібна торгівля такими виробами забороняються. Також уточнюють поняття тютюнових та нікотинових виробів, аби уникнути обходів регуляції. Вводиться вимога узгодження з іншими законами, зокрема щодо тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах. Ухвалення цього закону має намір зменшити доступність для населення нікотинових виробів для орального застосування та знизити ризики для здоров’я молоді.
За задумом, зміни відповідають ратифікованим міжнародним зобов’язанням та націлені на зменшення поширення нікотинової залежності. Проте вони також означають серйозні трансформації для ринку: виробники, імпортери та роздрібні мережі повинні адаптувати бізнес-моделі або орієнтуватися на експорт.
Ключові наслідки для громадян та бізнесу
- Громадяни, насамперед молодь, отримають зниження доступності до оральних нікотинових виробів та потенційно зменшення ризиків пов’язаних із залежністю та передозуванням; для дорослих може зменшитися вибір легальних продуктів, що потребує адаптації звичного споживання.
- Малий та середній бізнес (МСП) та великі компанії: виробництво та імпорт нікотинових виробів для українського ринку припиняються (крім експорту), тому виникне потреба перенаправити виробничі потужності, переорієнтуватися на експорт або інші напрямки; з’являться адміністративні витрати та вимога до відповідності новим нормам.
- Уряд та регулятори отримають нову регуляторну базу для контролю за імпортом та обігом нікотинових виробів, що може зменшити витрати на лікування пов’язаного із залежністю, але збільшує потребу в прозорій реалізації та моніторингу.
- Ризики корупції та зловживань існують переважно у сфері ліцензій, контролю імпорту та взаємодії з контролюючими органами; прозорість процедур та чіткі критерії ліцензування зменшать ці ризики.
- Прямі витрати бізнесу: адаптація до нових умов, зменшення обороту на внутрішньому ринку нікотинових виробів для орального застосування, витрати на правове та митне консультування, переорієнтація на експорт.
- Непрямі витрати та ризики: можливе зростання тіньового ринку або контрабанди, зміни в податкових надходженнях, необхідність розробки нових логістичних та маркетингових стратегій.
- Очікувані наслідки: зменшення поширеності використання нікотинових виробів серед населення, поліпшення північних та південних показників здоров’я, збільшення років життя населення та зменшення витрат на лікування хвороб, пов’язаних з тютюном та нікотином.
- Зачеплені категорії: громадяни, молодь, батьки, роздрібна мережа, імпортери та виробники нікотинових виробів, регуляторні органи та митні служби.
- Коли та як діє норма: закон набирає чинності з дня публікації, а через шість місяців після набрання чинності запустяться всі заплановані зміни; Кабмін має привести регуляторні акти у відповідність і поінформувати Верховну Раду у 2026 році.
Узагальнюючи, законопроєкт має однозначний громадський інтерес – зменшення ризиків для здоров’я молоді та системні кроки до кращого регулювання нікотинових продуктів. Але бізнесу доведеться пройти складний перехідний період, зокрема переорієнтовується на експорт або інші напрямки діяльності, а регуляторам — забезпечити прозорість та ефективність контролю.
Висновок та поради — що робити зараз
Висновок: підтримати законопроєкт доцільно з точки зору охорони здоров’я та довгострокових економічних вигод для суспільства, водночас потрібно уважно слідкувати за регуляторним впровадженням та адаптацією ринку.
Що робити зараз громадянам та бізнесу:
Громадяни: бути поінформованими про нові правила, зважати на підвищення безпеки дітей та молоді, враховувати можливу зміну у виборі продуктів для особистого використання.
Бізнеси (особливо ті, що працюють з нікотиновими виробами для орального застосування або імпортують їх): заздалегідь перевірити контракти, планувати перенаправлення виробництва та логістики на експорт, підготуватися до вимог по ліцензуванню та контролю якості; розробити комунікацію з партнерами та регуляторами, залучити юридичний супровід для відповідності новим нормам.
Громадські організації та регуляторні органи: розробити чіткі гайдлайни щодо застосування уточнених визначень, посилити прозорість процедур та запровадити моніторинг впливу на здоров’я населення.