← Повернутися

Проект Закону про внесення зміни до пункту 10-2 розділу XIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про виконавче провадження" щодо незастосування мораторію на відкриття виконавчих проваджень та вжиття заходів примусового виконання рішень до акціонерного товариства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом"

14206 · 12.11.2025
Ініціатор: Народний депутат України
Помірно позитивнийРейтинг: +28

Аналіз законотворчої ініціативи щодо незастосування мораторію до Енергоатом: вигоди, ризики, витрати та поради для громадян і МСП.

Коротко про зміни: законопроект пропонує виключити з дії мораторій на відкриття виконавчих проваджень та використання заходів примусового виконання щодо акціонерного товариства НАЕК Енергоатом, утвореного за законом України про акціонерне товариство. Це означає, що для Енергоатому застосовуватимуться загальні правила примусового виконання з можливістю відкриття виконавчих проваджень та стягнення боргів за рішеннями судів. Пропонується набрання чинності з дня опублікування закону та узгодження підзаконних актів.

У цьому огляді простими словами розглянемо, як ці зміни вплинуть на громадян і бізнес, які переваги чи ризики вони несуть, які витрати можливі та коли норма вступить в дію. Також надамо практичні поради, що робити зараз, аби мінімізувати ризики та використати переваги нововведень.

Вплив на громадян та споживання енергії. Зміна має опосередковано позитивний характер: підвищення фінансової дисципліни у секторі енергетики та зменшення ризиків неплатежів можуть зменшити ланцюгові порушення постачання та коливання тарифів за рахунок більш передбачуваної діяльності постачальників та кредиторів. Проте прямий вплив на платіжні зобов’язання домогосподарств залежатиме від того, наскільки держава забезпечить прозоре регулювання тарифів та стабільність постачання.

Вплив на МСП та великий бізнес. Для контрагентів Енергоатому посилюється захист прав кредиторів за рахунок відсутності спеціального режиму, що дозволяє уникати виконавчих дій. Це підвищує передбачуваність cash flow у ланцюгах поставок та може поліпшити умови фінансування через більшу надійність виконання зобов’язань.

Ризики корупції та зловживань. За нинішніх правил існування спеціального мораторію існували ризики дискреційного застосування режиму для уникнення відповідальності. Законопроект ставить під питання та мінімізує такі можливості, надаючи єдині загальні правила примусового виконання. Проте для повної зменшення корупційних ризиків потрібні сильні механізми зовнішнього контролю та прозорого управління держпідприємством.

Прямі та непрямі витрати. Законопроект декларує, що реалізація положень не потребує витрат із державного бюджету. Прямі витрати для держави та підприємств можуть бути зумовлені зменшенням тривалості неплатежів та зниженням витрат на врегулювання спорів. Непрямі витрати можуть полягати у необхідності додаткового адміністрування та моніторингу виконання рішень, але ці витрати мають бути компенсовані більшою стабільністю фінансових потоків на ринку електроенергії.

Очікувані наслідки. Очікується відновлення дії загальних правових механізмів обов’язковості та примусового виконання щодо Енергоатому, посилення довіри кредиторів та інвесторів, зменшення корупційних схем пов’язаних із спеціальними режимами та підвищення прозорості корпоративного управління у держпідприємстві, що забезпечує кращу відповідність міжнародним стандартам.

Кого це зачіпає. Насамперед акціонерне товариство НАЕК Енергоатом як держпідприємство; його кредиторів, постачальників та партнерів; контрагентів, споживачів електроенергії та міжнародних інвесторів, які залежать від стійкості електроенергетичного сектора; регуляторні та контролюючі органи, що відповідають за прозорість та відповідність нормам.

Коли норма набуде чинності. Зазначено: норми набирають чинності з дня опублікування закону. Важливо синхронізувати набрання чинності з підзаконними актами та процедурами, які регулюють роботу виконавчого провадження щодо державних підприємств.

Висновок і поради. Законопроект має переважно позитивний вплив на дотримання судових рішень та фінансову дисципліну у сфері енергетики, що підвищує прозорість та довіру до держкомпаній. Втім важливо забезпечити ефективний контроль за впровадженням та уникнення ризиків зловживань. Рекомендую слідкувати за текстом закону, долучитися до публічних обговорень та підготувати позицію для дискусії з урядом та парламентом. 

Дати та стан проходження

  • 13.11.2025Направлено на розгляд Комітету
  • 12.11.2025Передано на розгляд керівництву
  • 12.11.2025Одержано Верховною Радою України

Отримайте юридичну допомогу прямо зараз

Оберіть зручний для вас спосіб отримання юридичної допомоги

Telegram бот