Коротко: цей законопроєкт ставить завдання побудувати системну, гнучку та більш доступну держпідтримку для сімей з дітьми та особами з інвалідністю з дитинства. Він рухається від прив'язки до прожиткового мінімуму до виплат у тій же концепції, але з тимчасовим підвищенням для різних груп залежно від рівня потреб. Також з’являються нові форми підтримки — догляд, раннє втручання, інклюзивний супровід та комплексний розвиток дитини — і цифровізація подачі заяв, обробки документів та взаємодії з сервісами. Це означає більшу прозорість процесів, зручність для громадян та можливість отримати різні послуги в одному пакеті.
У тому числі законопроєкт передбачає: підвищення розмірів виплат; запровадження допомоги на догляд за особами з інвалідністю з дитинства І групи та підвищених виплат для найпотребуючих груп; нові види послуг для сімей, що виховують дітей з інвалідністю; та можливість обирати спосіб отримання коштів — готівкою, безготівково чи через соціальні картки. Впровадження цифрових сервісів має полегшити подачу заяв та облік виплат.
Нижче — основні вигоди, ризики, витрати та наслідки для громадян та бізнесу, хто саме зачіпає зміни та коли вони запрацюють. Висновок та поради щодо дій зараз підкреслять, на які кроки слід орієнтуватися вже сьогодні.
- Вигоди для громадян: збільшення розмірів виплат до 100% мінімальної заробітної плати або еквівалентних показників для дітей з інвалідністю; доплата на догляд за інвалідами з дитинства І групи; запровадження раннього втручання, інклюзивного супроводу та інших соціальних послуг, які інтегровані в одну систему; можливість вибору способу отримання виплат; доступ до медичних виробів за рахунок держави через реімбурсацію; прозорі та цифровізовані процеси призначення виплат.
- Вигоди для МСП та великого бізнесу: простіші та централізовані правила виплат догляду та соціальних послуг, стимулювання розвитку інклюзивної освіти та доглядових сервісів, що може збільшити попит на відповідні послуги та забезпечити стабільні ринки постачання для інструментів догляду та медвиробів.
- Ризики корупції та зловживань: як і в будь-якій системі виплат, зростає потенціал зловживань через неправдиві висновки, фіктивні документи або зловживання електронними реєстрами; але цифровізація й обмін даними між системами збільшують вимоги до кібербезпеки та прозорості, якщо буде забезпечено надійний контроль та захист персональних даних.
- Прямі/непрямі витрати: прямі — додаткові виплати та фінансування нових послуг; непрямі — витрати на впровадження цифрових сервісів, модернізацію ІТ, навчання персоналу та адміністрування; потрібно очікувати збалансованого фінансування через бюджетні джерела та можливо перерозподіл існуючих програм.
- Очікувані наслідки: підвищення якості життя та соціальної інтеграції осіб з інвалідністю; зменшення фінансового тиску на родини; більш адресна та цілеспрямована підтримка; покращення довіри до держави та покращення можливостей для самостійного життя.
- Кого зачіпає: сім’ї та батьки або опікуни дітей з інвалідністю; самі особи з інвалідністю з дитинства; заклади догляду, освітні та медичні установи; органи соціального захисту та Пенсійний фонд; роботодавці та постачальники доглядових та медичних послуг.
- Коли й як набує чинності: закон набирає чинності через три місяці після опублікування; виплати за дітьми з інвалідністю та інвалідів з дитинства — за рішенням експертних команд або відповідно до нових норм; частина правил потребує підзаконних актів Кабінету Міністрів України та адаптацій до бюджету.
У фіналі варто зауважити, що цей законопроєкт закладає великий крок вперед у системі підтримки, але ефективність залежатиме від чіткого фінансування, зручності для громадян та надійності цифрових сервісів.