Наразі йдеться про те, що якщо відповідні відомості про особу, яка має право діяти від імені юридичної особи на засадах самопредставництва, внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ці відомості стають офіційним та достатнім підтвердженням того, що юридична особа діє в суді через цю особу на засадах самопредставництва (з урахуванням існуючих обмежень). Це суттєво спрощує для суду перевірку повноважень та зменшує необхідність додаткових документів.
Таке якби «автоматичне підтвердження» повноважень з ЄДР збільшує передбачуваність судових процесів: у разі наявності інформації в Реєстрі суддя може покладатися на неї без додаткової перевірки статутних чи трудових документів, якщо тільки обмеження повноважень не зазначені. Разом з тим зміна з характерних ризиків зумовлює потребу більш уважно стежити за достовірністю даних у ЄДР: помилки або застарілі записи можуть призвести до неправильного розуміння того, хто саме може діяти від ім'я ЮО в суді.
Отже, варто розглядати нововведення як інструмент підвищення передбачуваності правових відносин, але водночас потребу посилити контроль за даними у Реєстрі та зважати на можливі зловживання або наслідки неправильного внесення відомостей.
- Вигоди для громадян: зменшення бюрократії та швидший доступ до суду за рахунок використання даних ЄДР як підтвердження повноважень; більш прозорі та відтворювані правові наслідки.
- Втрати для громадян: ризик аварійного покладання на помилкові або застарілі записи в ЄДР; можлива втрата права на індивідуальну перевірку наявних повноважень при відсутності актуальних даних.
- Вигоди для МСП та великого бізнесу: зниження витрат на підтвердження повноважень під час судових процесів, підвищена зіставність доказів для суду, швидші рішення.
- Ризики корупції та зловживань: можливість маніпулювати даними в реєстрі або їх відсутність у разі неповного оновлення; зловживання горизонтально між посадовцями та суб'єктами, які мають доступ до реєстру.
- Прямі та непрямі витрати: мінімальні прямі витрати на впровадження та підтримку даних у ЄДР; потенційні непрямі витрати через необхідність регулярного контролю за відповідністю записів, оновлення даних та адміністративні процедури по виправленню помилок.
- Очікувані наслідки: підвищення стабільності судової практики щодо самопредставництва; скорочення спорів, що виникають через неврегульовані або суперечливі повноваження повноважень; потреба контролю за даними та можливий розвиток практики судів щодо дій за самопредставництва.
- Кого зачіпає норма: юридичні особи та їх керівники/уповноважені; державні реєстри та судам; фізичні особи-підприємці й громадські формування, чия інформація може бути внесена до Реєстру та використана як підтвердження повноважень.
- Коли набере чинності: законопроект набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
Загалом законопроект спрямований на удосконалення судочинства через більш єдину практику підтвердження повноважень, але потребує системного контролю якості даних у ЄДР та моніторингу можливих зловживань.
Висновок: переважно позитивний вплив на прозорість та ефективність судових процесів, але ключовою умовою успіху стане якість і своєчасність даних у ЄДР. Необхідно дотримуватись обережності та відстежувати зміни в регуляторному середовищі, щоб уникнути помилок та викривлень.
Поради зараз — перевіряйте відповідність відомостей у ЄДР щодо повноважень осіб, що діють від вашої юридичної особи; для бізнесу забезпечте актуальність даних про уповноважених осіб у Реєстрі; готуйтеся до змін у судових процедурах та можливих запитів суду на підтвердження повноважень через ЄДР.